GIMP 2 6 dla fotografow techniki cyfrowej obrobki zdjec Od inspiracji do obrazu gi26fo, ebooki-skróty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ty t uł oryginału: GIMP 2.6 for Photographers: Image Editing with Open Source Software
Tłumaczenie: Zbigniew Waśko
ISBN: 978-83-246-3429-3
Copyright © 2009 by dpunkt.verlag GmbH, Heidelberg, Germany.
Title of the German original: Fotobearbeitung und Bildgestaltung mit GIMP 2.6
ISBN 978-3-89864-556-0
Translation Copyright © 2011 by Grupa Wydawnicza Helion SA
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical,
including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniej¬szej publikacji w jakiejkolwiek
postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficz¬ną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku
filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
•
•
•
•
•
S p i S t r e Å› c i
Spis treści
Rozdział 1.
Podstawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
1.1. Przedmowa do wydania drugiego rozszerzonego . . . . . . . . . . . 16
1.2. Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.2.1. Kilka słów o GIMP-ie i zawartości książki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
1.2.2. GIMP 2.6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
1.3. Wprowadzenie do edycji obrazów cyfrowych . . . . . . . . . . . . . . . 19
1.3.1. Specyika obrazów pikselowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
1.3.2. Rozdzielczość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
1.3.3. Kolory ekranowe — modele kolorów
i nowa biblioteka graiczna GEGL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
1.3.4. Formaty plików, które warto znać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
1.4. Przenoszenie zdjęć na komputer i zarządzanie nimi . . . . . . . . . 30
1.4.1. Importowanie zdjęć za pomocą
systemowych narzędzi zarządzania plikami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
1.4.2. Importowanie zdjęć za pomocą kreatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
1.4.3. Organizowanie kolekcji zdjęć za pomocą
systemowych funkcji zarzÄ…dzania plikami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
1.4.4. Programy wspomagajÄ…ce zarzÄ…dzanie obrazami
w systemach Windows, Mac OS X i Linux . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
1.4.5. Konwertowanie plików RAW w systemach Windows,
Mac OS X i Linux — programy darmowe i plug-iny . . . . . . . . . . . . . . . . .36
S p i S t r e Å› c i
1.5. Przygotowanie GIMP-a do pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
1.5.1. Jak zdobyć GIMP-a? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
1.5.2. Instalacja GIMP-a i plug-inów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
1.5.3. Pierwsze uruchomienie GIMP-a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
1.5.4. Czy GIMP jest stabilny? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
1.5.5. Okna programu GIMP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
1.5.6. Główny interfejs GIMP-a — okno obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
1.5.7. Pomoc rzeczywista a funkcja Help (Pomoc) GIMP-a . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Rozdział 2.
Używanie GIMP-a — korygowanie
i retuszowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
2.1. JPEG kontra RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
2.2. Otwieranie i wywoływanie w GIMP-ie plików RAW,
czyli negatywów cyfrowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
2.2.1. Otwieranie zdjęcia w UFRaw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
2.2.2. Elementy głównego okna programu UFRaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
2.2.3. Wywoływanie zdjęć RAW w programie RAWTherapee . . . . . . . . . . . . . .87
2.3. Edycja obrazów w GIMP-ie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
2.3.1. Otwieranie, modyikowanie i przechowywanie — etapy . . . . . . . . . . . .89
2.3.2. Otwieranie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90
2.3.3. Okno obrazowe — miejsce pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
2.3.4. Obracanie obrazu o ustalony kÄ…t. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
2.3.5. Zmiana skali widoku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
2.3.6. Ustalanie wymiarów i rozdzielczości obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
2.3.7. Ustalanie rozmiaru wydruku — zależność między
wymiarami obrazu a jego rozdzielczością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
S p i S t r e Å› c i
2.3.8. Kadrowanie (przycinanie) obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
2.3.9. Zapisywanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
2.3.10. Przed drukowaniem — kalibracja monitora
i zarzÄ…dzanie kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
2.3.11. Drukowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
2.4. Praca z obrazami skanowanymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
2.4.1. Czynności wstępne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
2.4.2. Jak działa skaner . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
2.4.3. Problemy ze skanowaniem dokumentów drukowanych
— efekt mory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
2.4.4. Obliczenia, które warto wykonać przed skanowaniem . . . . . . . . . . . . 119
2.5. Skanowanie i edycja obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
2.5.1. Procedura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
2.5.2. Skanowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
2.5.3. Edycja zeskanowanego obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
2.5.4. Ustalanie kąta obrotu niezbędnego do wyprostowania obrazu . . . . . .126
2.5.5. Obracanie obrazu — posługiwanie się
narzędziem Rotate (Obrót) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
2.5.6. Przycinanie obrazu — narzędzie Crop (Kadrowanie) . . . . . . . . . . . . . . 129
2.5.7. Usuwanie efektu mory za pomocÄ… iltra
Gaussian Blur (Rozmycie Gaussa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
2.5.8. Korekcja kontrastu i jasności za pomocą
narzędzia Levels (Poziomy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
2.5.9. Korekta kontrastu, jasności i kolorystyki — Curves (Krzywe) . . . . . . 135
2.5.10. Korygowanie barwy i nasycenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
2.5.11. Krótki przegląd najważniejszych poleceń
z menu Colors (Kolory) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
2.5.12. Zapisywanie obrazu w formacie kompresujÄ…cym
(JPG/JPEG) dla celów internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
[ Pobierz całość w formacie PDF ]