Gekeler W. - Pszczoły. Poradnik hodowcy, Pszczoły(1)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Werner GekelerPszczołyPORADNIK HODOWCYPrzedm ow a. . 5D rogi Czytelniku........................................... . . . 5Pszczoły - niezbędne w naturalnejg o sp o d a rce.....................* .......................................... 6Skuteczność z a p y la n ia...............................................6Biologia pszczoły m iodnej. . ............................ 9Składan ie ja j....................9Rozwój c z e r w ia.10Budowa ciała pszczoły. .. ............................... 77Rodzina pszczela - dobrze zorganizowanas p o łe c z n o ś ć.............................................................75Rozm nażanie..........................................................27Naturalne gniazdo............................................... , 2 5Pszczelarstw o...................................................... 28..................................................28Ul idealnyStanowiska p a s ie k................................................34Budynki i pomieszczenia do użytkowaniap s zc zó ł.................................................................... 38Rok pszczoły m io d n e j ...................................... 42Rok pszczelarski zaczyna sięwsierpniu. . . .42Pokarm i inne dobra niezbędne pszczołom . . . 49Przezimowanie....................56Koniec z i m y..........................57Natura budzi się do ż y c i a...................59Intensywny rozwój rodzin....................64Tworzenie nowych rodzin i kierowanienastrojem r o jo w y m.............................................68Rójka pszczół m io d n ych.......................................74Wyspecjalizowany wychów m atek.................... .80Rasy pszczół m io d n y c h.......................................94Rozmnażanie p a s i e k i. . . 95Poddawanie wartościowych matek i ichwymiana............................................................9 7Matkawrodzinie, czerw garbaty i trutów ki..100Pożytki kw iatow e i l e ś n e .....................................103Rośliny p o ż y tk o w e..................................................103Pożytki leśne ............................................105UlW ę d r ó w k i...........................Wymagania podczas w ę d r ó w e k...........................777Przebieg w ędrów ki........................................114P ro d u k c ja i sp rzed aż m iodu w ysokiejj a k o ś c i .......................116Surowce, z których robi się m iód i jegop rzy g o to w a n ie...................................................... 1 1 6W yp o sa żen ie........................................777Pozyskiwanie m io d u...............................................118Przetwarzanie m iodu...............................................123M agazynowanie miodu i jego j a k o ś ć................124Sprzedaż m iodu.........................................................727Pozyskiw anie i p rzetw a rz an ie w osku . . . . 130Obieg wosku .. .............................. ................J30Wylewanie w ę z y...................................................133Wosk pszczeli jako su ro w iec................................. 133Wytwarzanie świec woskowych.......................134Z drow ie pszczółic z e r w i a ................................. 136Choroby i pasożyty pszczół d o ro słych................136Choroby czerwia........................................138W a r r o z a...................................................................139Zwalczanie war r a z y...............................................141P rak ty cz n e p s z c z e la r s tw o ................................. 145Pierwsze k r o k i..........................145Wyposażenie na początek. . . . . . . . . . .146Pierwsze p s z c z o ł y..................................................151Przegląd rodzin.........................................]54Postępowanie z p la s tr a m i.....................................157Nakład p r a c y................................................1 6 0Organizacja pracy........................................161i3Spis treściPrawo i p r z e p is y ...........................Ochrona rodzin pszczelich. . . .Zatrucia pszczół ..................... ...Pszczelarze zawodowi. . . . . . .Sąsiedztwo pasieki. . . . . . . . .Szkody wyrządzane przez owady..Własność r o j u..................................Produkcja i sprzedaż miodu. . . .Kryteria klasyfikacji odmian miodu163163164165166166166167167O dno śn iki................................................... 171A d r e s y.........................................171Literatura...........................171171Zasoby internetowe........................Z a s tr z e ż e n ia...............................* ..........................172Źródła z d j ę ć.....................................172i4D rogi C zyteln iku,In teresu jesz się u ż y tk o w an iem pszczół m iod nych,ich p roduktam i i m o ż liw o ściam i? G ratu lacje! Przyp ra c y z p sz c z o ła m i i ich p ro d u k ta m i c z e k a C ięm nóstw o radości, a przy okazji z pew nością natknieszsię na w iele ciek aw y ch zależn o ści, z k tó rych istn ie­n ia p raw d o p o d o b n ie n ie zd aw ałeś sobie spraw y.O p iek a nad ro d zin am i p szczelim i m o że stanow ićźró d ło w ielkiej p rzy jem n o ści, zw łaszcza w p o łą cze­niu z k o n tak tem z natu rą. W sp aniała, n iew iary g o d n ap raca p szczół zap ew n ia n am sześć sm ak o w ity ch p ro ­d u k tó w , a przy ty m k o n ta k t z n iezliczony m i g atu n ­kam i roślin ozd o b n y ch , k tó re co ro k u d o starczająp szczo ło m nek taru i pyłku.Z ajm u jąc się pszczo łam i, w p ły w am y p o zy ty w n ien a śro d o w isk o naturalne. T am b o w iem , g d zie o sie ­d la się lu b je s t p rzez nas o sad zan y ró j, d o ch o d zi dow zb o g acen ia „oferty ży w ien io w ej” lokalnej flory -p o ja w iają się n o w e o w o ce i ziarn a, a ty m sam y m -w ięcej p o ży w ien ia d la zw ierząt i lu dzi. Z ziaren p o ­w stają n ow e rośliny i n o w e życie.M iinsin gen, w io sn a 2006,W ern e r G ek ele r>ły - niezbędne w naturalnej gospodarceOprócz pszczół miodnych, do wielkiej rodziny tychowadów należy ponad 450 gatunków żyjących sa­motnie pszczół dzikich, a także dalsze 50 gatunkówpszczół z powodzeniem wiodących na poły socjalnytryb życia. W szystkie pszczoły mają jedną cechęwspólną: dietę wegetariańską, bazującą na słodkimnektarze i bogatym w białko pyłku różnych ga­tunków kwiatów. W iększość dzikich gatunkówpszczół wykazuje specjalizację w odniesieniu dookreślonego gatunku roślin i potrafi przetrwać wy­łącznie w jego otoczeniu. Nie ogranicza to zdolnościtych pszczół do zapylania, ponieważ dla wybranegogatunku rośliny to właśnie one są niezbędne,W trakcie wielkiego wiosennego zakwitania roślinpszczoły dzikie i te żyjące na poły społecznie nie sąjednak w stanie zapylić wszystkich roślin. Z tego po­wodu światła reflektorów są kierowane na pszczołym iodne - najw ydajniejsze zapylacze. Cechyszczególnie predestynujące pszczoły miodne do tegozadania to: przywiązanie do kwiatów, rozwinięty in­stynkt społeczny i związana z nim cecha gromadze­nia pokarm u, zdolność kom unikacji (np, „taniecpszczół”), duża liczebność oraz powszechnadostępność odpowiedniego dla nich pokarmu.W yjątkowo wygląda w tym kontekście przywiąza­nie pszczół do kwiatów, zwane wiernością kwiato­wą. Podczas lotu pszczoły zbieraczki kierują się za­wsze do jednego gatunku kwiatów, przenosząc ichpyłek ze sobą i pozostawiając go na innych kwiatachtego samego gatunku roślin. Przyczyną tego nie jestjednak wybiórczość pszczół, lecz ich dążenie do ra­cjonalnego zbierania pyłku - a to pracowite owadym ogą osiągnąć, wyłącznie koncentrując się na kwia­tach jednakowej budowy.Perfekcja w informowaniu0 źródłach pożytkuW ykorzystując taniec i przekazywanie niewielkichporcji przyniesionego nektaru, pszczoły są w staniewybrać najbardziej ekonom iczne źródło do zbieraniapożytku i podzielić się tą inform acją z resztą rodziny.D okładność w odnajdywaniu w ybranego źródłapszczoły zawdzięczają swojej legendarnej wydaj­ności. Cecha ta jest również wyjątkowo korzystnadla samych roślin, ponieważ gdy potrzebni są skrzy­dlaci kurierzy do przenoszenia pyłku, pszczoły poja­wiają się w odpowiednim miejscu. Ich zdolność ko­munikacyjna istotnie zwiększa wydajność zbieraniapyłku, ponieważ zapamiętują one lokalizację i czaszbierania pożytku, dzięki czemu później wracajądokładnie w to samo miejsce. W ytwarzanie nektaru1 dojrzewanie pyłku jest u większości roślin ograni­czone do określonych pór dnia. Jeśli pszczoły zbie­raczki odkryją tę porę, do danej rośliny będą przyla­tywać niemal wyłącznie w tym czasie.Jest to, oczywiście, korzystne zarówno dla roślin,jak i dla pszczół, ponieważ poza określoną porą dniapyłek kwiatów nie jest zdolny do zapłodnienia. W i­dać tu jak na dłoni doskonałe ewolucyjne przystoso­wanie pszczół do zapylania roślin.Skuteczność zapylaniaW toku ewolucji rośliny przystosowały się - z wza­je m n o śc ią - do owadów zapylających, W okresie za­pylania rośliny przyciągają zwierzęta atrakcyjniepachnącymi kwiatami o jaskrawych barwach, ofe­rując im słodki nektar i pyłek, U każdej rośliny goto­wość do zapylenia rozwija się dla każdego kwiatuosobno i na okres wielu dni - w tym czasie roślinyprześcigają się w wabieniu owadów. Tak dla nich,jak i dla zwierząt najważniejsze jest wykorzystanieszansy.i6 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agus74.htw.pl