Fiat Brava Bravo Montaż Xenonów(1), (3) Fiat Brava Bravo Marea Siena Palio poradniki info
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Fiat Bravo/Brava/Marea
Podręcznik instalacji lamp wyładowczych
Czyli... jak zainstalować zestaw ksenonowy
Podziękowania: Insomnia / Joske / PuntoMatt z bravo-guide.co.uk
Jedną z najsłabszych stron wspomnianych powyżej modeli fiata jest oświetlenie drogi
. Nie ma
nic gorszego, niż domyślanie się, którędy biegnie droga! Fabryczne reflektory nie nadają się niestety
do niczego. Sytuacja ulega nieznacznej poprawie po zainstalowaniu „soczewek” z wyższych wersji
wyposażeniowych Marei (Nie wiesz, o czym mowa? Poszukaj!). Co można więc zrobić?
Kupić zestaw lamp wyładowczych
(ang. HID - High Intensity Discharge)! Najlepiej szukać ich na
allegro lub e-bayu. Przed wydaniem ok. 500 PLN za zestaw należy upewnić się, że nasza ukochana
zabawka wyposażona jest w reflektory soczewkowe. W przeciwnym wypadku ukształtowanie kloszy w
standardowych lampach spowoduje, że światło będzie rozpraszane w różne strony, oślepiając
nadjeżdżające z przeciwka pojazdy.
Co zawiera zestaw? Niezależnie od producenta, zestawy obejmują z grubsza te same elementy. Na
pierwszy rzut oka (powyżej) wygląda to dość odpychająco!
Nie ma powodów do niepokoju – po wyjęciu z pudełka wszystko zaczyna układać się w sensowną
całość.
1. Krawatki kablowe (do wyboru)
2. Gąbka dwustronnie klejąca (raczej nieprzydatna) x2
3. Obejma przetwornicy (balastu) x2
4. Paczka śrub, podkładek itp. (raczej nieprzydatnych)
5. Przetwornice x2 (są to moduły zasilające palników)
6. Rzeczone palniki x2 (na ilustracji wciąż w pudełkach ochronnych)
Po zapoznaniu się z zawartością pudełka można już domyślić się, co się z czym łączy. Choć NIE MA
POTRZEBY PRZECINANIA PRZEWODÓW, to trzeba będzie wywiercić kilka otworów (w plastikowych
pokrywkach). Zasadniczo jednak praca sprowadza się do połączenia ze sobą kilku „klocków”!
Z palnikami połączonych jest 5 przewodów - 3 z nich przechodzą przez gumową uszczelkę. Podłącza
się je do przetwornicy – istnieje tylko jeden sposób podłączenia, więc nie da się popełnić błędu!
Pozostałe 2 przewody są po tej samej stronie uszczelki co palnik – to PLUS i MINUS, podłączane do
istniejącej instalacji. Bułka z masłem!
PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO PRACY WARTO ODŁĄCZYĆ AKUMULATOR
– po co ryzykować
spięcie, które mogłoby uszkodzić kosztowne palniki.
Ja widać powyżej, miejsca do pracy jest niewiele! To jest lampa z prawej strony auta, z której trzeba
zdjąć większą z dwóch pokrywek (są dwie – od żarówki świateł drogowych i mijania)
Uzyskanie dostępu do lampy z lewej strony wymaga zdjęcia rury dolotu. Zdjąć należy pokrywkę
widoczną za czerwonym przewodem (tę większą).
Miejsca jest jak widać bardzo mało, więc pora na męską decyzję... pokaleczyć sobie ręce, czy wyjąć
cały reflektor (jak w tym przypadku). W tym drugim przypadku konieczne jest odkręcenie dwóch śrub,
odpięcie przewodów i wyszarpnięcie śruby z łbem kulowym z gniazda w błotniku.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]